مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

a.saidnesuad@yahoo.com

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 209
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 1856
بازدید ماه : 3569
بازدید کل : 101232
تعداد مطالب : 595
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



در برابر ماموران قلابی پلیس چگونه رفتار کنیم؟

هنگام مراجعه ماموران، براي احراز هويت، از آنان كارت شناسايي بخواهيد تا در دام سارقان مامورنما گرفتار نشويد.
ماموران قلابي با استفاده از عناوين جعلي و ظاهرسازي جهت فريب ، سعي در اغفال شهروندان و القاي آنچه كه بدنبال آن هستند كرده كه بهترين راه مقابله با اين جرم درخواست ارائه كارت شناسايي و اوراق هويت مأمور مي باشد .
به طور معمول در اخبار حوادث رسانه ها با مواردي روبرو مي شويم كه از دستگيري مجرمان تحت پوشش مأموران نظامي، انتظامي و دستگاه هاي دولتي حكايت دارد، اين تبهكاران عمدتاً با سوءاستفاده از شرايط ويژه قربانيان مرتكب انواع جرايم از جمله سرقت ،اخاذي،كلاهبرداري، اعمال منافي عفت و حتي در مواردي قتل به ويژه عليه اتباع خارجي مي شوند.
اين جرائم عمدتا در مناطقي كه از سطح سواد و تحصيلات كمتري برخوردارند روي مي دهد . چرا كه بدليل عدم توجه اين قشر از جامعه به برخي از مناسبات اداري و قانوني و عدم اطلاع شهروندان از قوانين جاريه كشور ، سبب مي شود تا سوء استفاده كنندگان از اين خلاء استفاده كرده و به جرائمي مانند زورگيري تحت عنوان مأمور ، دست بزنند.
زورگيري تحت عنوان مأمور و كارمند ادارات دولتي يكي از شابع ترين جرائمي است كه برخي از سارقان و تبهكاران با مبلغي در حدود 2500 تومان ، لباس پليس را خريده و مامور انتظامي و نظامي كشور مي شوند و از اين طريق اقدام به اخاذي و زورگيري مي كنند .
اين زورگيران با استفاده از عناوين جعلي و ظاهرسازي جهت فريب ، سعي در اغفال شهروندان و القاي آنچه كه بدنبال آن هستند كرده كه بهترين راه مقابله با اين جرم درخواست ارائه كارت شناسايي و اوراق هويت مأمور مي باشد و در صورتيكه شهروندان در ابتداي امر و قبل از انجام هرگونه اقدامي صحت و سقم ادعاي فرد مراجعه كننده را مطلع شوند و يا از طريق تلفن 110 اين موضوع را پيگيري كنند در اينگونه جرائم كاهش چشمگيري بوجود خواهدآمد .
يكي از سارقان به عنفي كه تحت عنوان مأمور از شهروندان اخاذي مي كرد علت موفقيت خود را ساده لوحي برخي از شهروندان دانسته و اظهار داشت: براي اينكه بتوانيم در سرقتها موفق شويم ، سعي مي كرديم تا به نوعي اقدام كنيم كه فرد مورد نظر هيچگونه شكي نسبت به ما نداشته باشد . چرا كه به راحتي مي توانستيم از ساده لوحي شهروندان استفاده كرده و با پوشيدن يك لباس نظامي و انتظامي (با هر درجه و رتبه اي كه بود) شهروندان را اغفال كرده و آنان براي آنكه درگير مشكلات مراجعه به پاسگاه و . . . نشوند هر آنچه مي خواستيم انجام مي دادند .
بررسي اينگونه پرونده ها نشان مي دهد كه بسياري از اين دست سارقان كه تحت عنوان مأمور ، اخاذي مي كنند از همين شيوه و روش استفاده كرده و بسياري از مالباختگان نيز بدون توجه به صحت و سقم گفته هاي اين افراد به آنان اعتماد كرده و يا به خواسته نابجاي آنان تن مي دهند .
تبعات و پيامدهاي جرايمي كه اين افراد مرتكب مي شوند ، از منظر اجتماعي داراي اهميت زيادي مي باشد؛ چرا كه اين قبيل جرايم باعث ايجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنيت عمومي را تهديد مي كند.

شگردهاي مورد استفاده مأموران قلابي:
مأموران قلابي با آگاهي از نقاط ضعف و تخلفات افراد، وجهي را بصورت مستقيم يا غير مستقيم طلب مي كنند تا به اصطلاح از اقدام قانوني عليه آنان صرف نظر كنند.
اتباع خارجي غيرمجاز، دختران و پسراني كه بدون رعايت موازين شرعي در معابر يا اماكن خلوت ظاهر مي شوند، كسبه بدون جواز كسب و رانندگان فاقد گواهينامه و.... از اصلي ترين طعمه هاي اين تبهكاران محسوب مي شوند.

چگونه فرصت را از تبهكاران سلب كنيم؟
واقعاً در برابر مأمورنماها چگونه بايد عمل كنيم كه قرباني تبهكاري آنها نشده يا حداقل با شناسايي دقيق آنها اطلاعات لازم را دراختيار مأموران پليس قرار دهيم؟
چند نكته مهم و كليدي در اين رابطه وجود دارد كه به بيان آن مي پردازيم:
1- همواره توجه داشته باشيم كه مأموران ، مسئول تعيين و اعمال هيچ نوع مجازات كيفري يا مالي (اخذ مبلغ جريمه و.....) به صورت مستقل نمي باشند.
2- قبل از ارائه هرگونه پاسخ يا توضيح، با حفظ آرامش و خونسردي خود ، از مأموراني كه به شما مراجعه مي كنند كارت شناسايي بخواهيد و به دقت مندرجات كارت را ملاحظه كرده و ضمن تطبيق عكس با صاحب كارت، به تاريخ اعتبار آن توجه كنيد .
3- با توجه به اين كه مأموران براي ورود به منزل افراد ،بايد علاوه بر كارت شناسايي معتبر، حكم قضايي ورود به منزل (با درج مشخصات كامل) ارائه كنند، بنابراين به افرادي كه بدون حكم و صرفاً با نشان دادن كارت شناسايي، قصد ورود به منزل شما را دارند، اعتماد نكرده و مراتب را سريعاً به پليس اطلاع دهيد.
4- آشنايي با قوانين و مقررات و اعتماد به نفس از نكات بسيار مهم ديگري است كه مي تواند به ناكام گذاشتن مأموران قلابي منجر شود.
5- در صورت پيشنهاد مأموران قلابي براي مراجعه به كلانتري، خود شهروندان پشت فرمان بنشينند و هرگز خودروي خود را در اختيار آنان قرار ندهيد. همچنين سعي كنند شماره پلاك خودروي آنها را به فردي آشنا اعلام تا در صورت بروز هرگونه اتفاق ، امكان رديابي اين افراد وجود داشته باشد.
منبع:سایت پلیس


نويسنده: علی اکبر سیدنژاد تاريخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:در, برابر ,ماموران قلابی ,پلیس, چگونه, رفتار کنیم,, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

علی اکبر سیدنژاد کارشناس ارشد حقوق 09190218124

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to lawyer9.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com